Op woensdag 8 oktober, tijdens de landelijke Dag van de Digitale Weerbaarheid, staan vrijwilligers van KPN en SeniorWeb klaar in winkels, bibliotheken en buurthuizen om te helpen met vragen over digitale vaardigheden en online veiligheid. Bezoekers krijgen praktische uitleg en tips over bijvoorbeeld phishing, wachtwoorden, nepwebsites en het veilig gebruiken van apps.

Digitale veiligheid is een groeiende zorg. In 2024 waren 2,4 miljoen Nederlanders slachtoffer van online criminaliteit, aldus het CBS. Toch weten veel mensen niet goed hoe ze zich daartegen kunnen beschermen.
Laagdrempelig
De hulp op locatie wordt op 8 oktober verzorgd door KPN-vrijwilligers die zich inzetten via het KPN Mooiste Contact Fonds. Dit fonds verbindt KPN-medewerkers aan maatschappelijke initiatieven die bijdragen aan inclusie en digitale toegankelijkheid. Op deze dag slaan zij de handen ineen met de vrijwilligers van SeniorWeb. Samen staan ze klaar om bezoekers te helpen bij hun digitale vragen en om meer bewustwording te creëren. “Veel mensen hebben vragen, maar weten niet altijd waar ze terecht kunnen”, vertelt René Kuster, directeur-bestuurder bij SeniorWeb. “Het is geweldig dat wij nu samen met KPN een laagdrempelige plek bieden. Iedereen is welkom met allerlei digitale vragen, bijvoorbeeld over phishing of het aanmaken van sterke wachtwoorden. Dat sluit goed aan bij wat wij dagelijks doen: mensen op een betrouwbare manier helpen met hun digitale vragen. Gewoon persoonlijk, in de winkel, bibliotheek of het buurthuis.”
Lees het hele bericht bij KPN
Geef een reactie