Toen Stichting Lowercase startte met de ontwikkeling van een cursus Digitale Weerbaarheid, was het Marieke Snoep die de potentie zag om hier een landelijke actie van te maken. Als lid van de raad van bestuur bij KPN heeft ze haar enthousiasme en netwerk in de strijd gegooid om ons groot te laten denken. Tijd voor een kort vraaggesprek.
Marieke, wat versta jij onder #BeterInternet?
Bij KPN streven we naar een beter internet dat veiliger, socialer en groener is. Met #BeterInternet willen we de digitale wereld verbeteren door enerzijds te investeren in duurzame technologieën die de online-ervaring van onze klanten veiliger en betrouwbaarder maken. Anderzijds brengen we ook graag het gesprek op gang over een veiliger en socialer internet.
Wat is daarbij jouw persoonlijke drijfveer?
Wat mij persoonlijk het meest raakt, is de impact die we maken op het leven van mensen als we écht de handen ineenslaan. De verhalen van mensen die dankzij onze campagnes beter zijn beschermd tegen online fraude of die zich veiliger voelen op het internet maken indruk. Het is inspirerend om te zien hoe onze inspanningen op die manier bijdragen aan een veiliger en inclusiever digitaal landschap voor iedereen.
Heb je daar een voorbeeld van?
Ik denk dan aan de campagne Stukje van Mij met zangeres Meau om bewustwording te creëren rondom online shaming en de impact daarvan. Maar ook de online ouderavonden over shaming en sexting die we samen met onder andere Rutgers en Fonds Slachtofferhulp organiseerden.
Waar kijk je nog meer naar uit?
Naar 8 oktober natuurlijk! Op deze Dag van de Digitale Weerbaarheid staan we met extra veel collega’s klaar in onze winkels om iedereen die dat wil te helpen met hun vragen. In 5 geselecteerde winkels zijn ook lezingen bij te wonen van onze specialisten op het gebied van Beter Internet. Zelf zal ik op de Portus Scholengroep in Rotterdam samen met Tirsa With in gesprek gaan met leerlingen.
Verder lezen