In de vorige les ging het over desinformatie.
Laten we nu eens wat dieper ingaan op de verspreiding en gevolgen van nepnieuws.
Niet iedereen is journalist.
Veel mensen kijken filmpjes van influencers op TikTok om de actualiteit te volgen. Of delen memes over actuele gebeurtenissen. Of maken zelf berichten over hun eigen ervaring van een gebeurtenis. Al die soorten content vormen gezamenlijk jouw informatiedieet, die jouw mening vormen.
”Iedereen zijn eigen echoput”
Daarmee bedoelt Sander ook dat groepen minder begrip voor elkaar kunnen krijgen. Sterker nog: dat het kan leiden tot polarisatie.
Van het één komt het ander...
Sommige nepberichten gaan over samenzweringen. Over geheimen die zo vergezocht zijn dat sommige mensen denken dat ze wel waar moéten zijn: de complottheorieën.
Als veel mensen in nepnieuws gaan geloven, kan dat grote gevolgen hebben.
Niet alleen online, maar dus ook in het echte leven!
Tot zover de rol van social media.
In de volgende les duiken we in de wereld van AI... we gaan het hebben over deepfakes.