#2 : Pas op voor de fabeltjesfuik

Pas op voor de fabeltjesfuik

De rol van social media bij het maken en verspreiden van nepnieuws.

In de vorige les ging het over desinformatie.

Laten we nu eens wat dieper ingaan op de verspreiding en gevolgen van nepnieuws.

breaking news

Niet iedereen is journalist.

Veel mensen kijken filmpjes van influencers op TikTok om de actualiteit te volgen. Of delen memes over actuele gebeurtenissen. Of maken zelf berichten over hun eigen ervaring van een gebeurtenis. Al die soorten content vormen gezamenlijk jouw informatiedieet, die jouw mening vormen.

anp

Sander maakt zich daar zorgen over.

Met name over de algoritmen die de verspreiding nog eens een extra duwtje geven.

”Iedereen zijn eigen echoput”

Daarmee bedoelt Sander ook dat groepen minder begrip voor elkaar kunnen krijgen. Sterker nog: dat het kan leiden tot polarisatie.

Polarisatie... wat wordt daarmee bedoeld?

(Klik op de begrippen om verder te gaan)




Van mening verschillen is natuurlijk prima.

Maar het wordt anders als je alleen maar de éne kant van het verhaal hoort.

Van het één komt het ander...

Sommige nepberichten gaan over samenzweringen. Over geheimen die zo vergezocht zijn dat sommige mensen denken dat ze wel waar moéten zijn: de complottheorieën.

illuminati

Sander heeft ook onderzoek gedaan naar deze theorieën.

Hoe herken je ze?

Complottheorieën hebben min of meer dezelfde structuur:




Als veel mensen in nepnieuws gaan geloven, kan dat grote gevolgen hebben.

Niet alleen online, maar dus ook in het echte leven!

capitool

Volgens Arjen Lubach is het duidelijk wie er aan zet is.

(Bekijk het fragment uit de aflevering 'De fabeltjesfuik')

Tot zover de rol van social media.

In de volgende les duiken we in de wereld van AI... we gaan het hebben over deepfakes.

tom cruise

Module 2 afgerond!

NEXT UP: Deep fakes


Je wordt automatisch doorgeschakeld, of klik op bovenstaande knop.